ROADTRIPS & VILDMARKSREJSER

Roadtrip til Senja og Lofoten – her boede og campede vi

8. marts 2021

Hamnøy set fra broen over til Toppøya (Se Hamnøy i sommervejr i bunden af postet – dvs. et par dage før jeg tog dette billede)

Reine på Lofoten.

Det er mig så meget imod, at levere et så “kort fortalt” blogpost om en af de bedste roadtrips jeg nogensinde har været på (vi var afsted i 3 uger). Men den seneste stykke tid, er min indbakke væltet med forespørgelser på de steder vi boede på vores Senja & Lofoten Roadtrip. Måske Norge igen til sommer bliver en mulig rejsedestination, for os danskere? Vi må se tiden an. Jeg tror i hvert fald at mange ting bliver mulige til sommer 🙂

På instagram ligger der flere Hightlights fra hele turen – De hedder “Nordnorge 1,2 & 3”

Jeg lover, at der forresten også følger et lignende blogpost fra roadtrippen i Sydnorge i 2018. Og der kommer desuden dedikerede blogposts til alle stederne. Jeg har simpelthen ALT for mange fine billeder og tips til, at de ikke bliver udgivet (langsom type I ved…).

Jeg har kun inkluderet få af de spots, hvor vi slog lejer, for jeg ved ærligt talt ikke hvor alle stederne præcist var. Norges natur er stor og der er en trillion skønne steder at slå sig ned. Kør, oplev og stop når I ikke gider at køre mere. Det er rart at have et par bagkanter, men det er også virkelig rart at have god tid. Så gør jer selv den tjeneste og planlæg ikke for stramt. For man finder hele tiden afstikkere og oplevelser på vejen.

Et lille tip at tage højde for hjemmefra, sådan apropos bagkanter: Vi kørte til Senja og sejlede senere derfra over til Lofoten. Da vores ferie på Lofoten var slut, sejlede vi fra Moskenes til fastlandet over til Bodø. Udover færgerne fra/til Hirtshals, var de to færger de eneste vi havde booket i forvejen. Noget vi ellers virkelig vil anbefale, da der er risiko for udsolgte overfarter.

Turen til Senja

Vi sejlede fra Hirtshals til Langesund. Den tur kan I læse om her. Derfra brugte vi 3 overnatninger på at nå Senja, en tur på cirka 2200 km. Vi havde regnet med 4 overnatninger, men så tog fanden ved os og vi besluttede os for, at køre langt på dag 4. Det sidste stræk på ca. 570 km tog cirka 11 timer, men vi havde også en hulens masse smukke pauser, stop ved Polarcirklen og en lang sen frokost i Narvik. Jeg kan simpelthen ikke sige det nok; at køre i Norge tager tid. Så start tidligt om morgenen, så man har eftermiddagen og aftenen til at nyde det sted man slår lejr. Det er selvfølgelig let nok for ekstreme A-mennesker som os at sige. Men det er altså heller ikke fordi man oplever mindre hvis man er B-menneske, for jer er de lange aftener i Nordnorge reddet takket være midnatssolen 😀

Her boede vi på vejen mod Senja

Der er virkelig mange skønne steder at overnatte på vejen op til Senja. Er man frisk på at køre en anden rute end vi gjorde, så kig evt. på nogle af de trætophytter vi tidligere har boet i, i Sydnorge. Der er tillige campingpladser og rigeligt med natur til at slå telt op i, hvis man hellere vil det. Der er i hvert fald mange penge at spare, hvis man vælger teltet. Hytter er ikke billige i Norge og slet ikke, hvis man ikke har booket i god tid. Med det sagt, så var der dog en hel del variation i prisen, på de hytter vi bookede.

Sommerfjøset: Er en gammel ko-stald forvandlet til en minimalistisk rustik perle med egen strand, lige udenfor døren. Morgenmaden som er inkluderet, bliver bragt ned til stalden fra gården. Og den er en drøm, fyldt med egne og lokale produkter. Jeg har skrevet om Sommerfjøset her, hvor I også kan se flere billeder.

Hytta i treet: Er hvad jeg vil mene et forholdsvist børnevenligt trætophus, med plads til en del, hvis man ikke har noget imod at dele værelse. Trætophuset ligger i virkelig naturskønne omgivelser (prøv at se drone filmen på hjemmesiden) og så er det altså fantastisk hyggeligt; som et helt almindeligt sommerhus, bare 7 meter over jorden.

Jeg har skrevet om Hytta i treet her, hvor I også kan se flere billeder.

Hytten med søen i baghaven, fandt vi også på Airbnb. Det er en meget hjemlig og personlig hytte – et skønt sted når man er på farten. Hytten ligger ned til en vidunderlig skovsø, som kan nydes fra den fineste veranda.

Overnatninger på Senja

Senja er Norges næststørste ø, men der bor kun omkring 15.000 mennesker. Udvalget af hoteller er heller voldsomt stort, hvilket på sin vis er skønt, for det begrænser også mængden af turister. Og så tror jeg bare (for nu), at de fleste kun har opdaget Lofoten og derfor ikke gør sig selv den store tjeneste at køre lidt mere nord på.

Senjas natur er storslået og dramatisk. Vi rendte rundt med gåsehud alle dage og det var altså ikke fordi det var koldt. Der er så vanvittigt smukt! Jeg absolut elsker, at vi har så meget uset at vende tilbage til! Så mange vandreture at begive os på… Breidtinden venter!

Naturen er også pompøs og vild på Lofoten. Og så har Lofoten mere at byde på ift. byliv, kultur og ekstremt idylliske fiskerlejer. Vi er dog hjerteskærende enige om, at vi ikke vil være nogen af øerne foruden. Så har i tiden med jer, så vil klart anbefale begge øer.

Mefjord Brygge : Er et ganske almindeligt hotel i meget smukke omgivelser. Byen og hotellet er smukt omkranset af dramatiske bjerge og en mole der skriger på solnedgang og Cava, efter en lang dag med hikes. Byen ligger ret godt ift. mange hikes.

Hamn i Senja: Hotel idyl ved tyrkist vand. Vi fik det sidste værelse, eftersom vi bookede samme dag efter kl. 17:00. Og selv om det var hotellets dårligste værelse, fordi vinduet vente direkte ind mod en klippevæg, så var selv det en ufattelig pæn udsigt.

Overnatning ved Hesten, med udsigt til Segla, var en helt fantastisk oplevelse. Vi havde en sigtbarhed på 2-3 meter på turen derop og grundet vejret havde vi det hele for os selv. Det var en temmelig kedelig tur op, for vi kunne jo intet se. Men så vågnede vi til gengæld til den smukkeste morgen. Det var vel nok en af de vildeste øjeblikke på turen, da jeg lynede teltet op den morgen og så hvor perfekt vores camping i blinde var endt ud! Smukke Segla lige foran os. Dagen efter hikede vi op på toppen af Segla – fantastisk oplevelse. Husk at tage tidligt afsted. Vi var de første på toppen kl. meget tidligt.

Overnatning på toppen af Husfjellet, var en vanvittig smuk oplevelse højt over skyerne, men også en af de lige farlige oplevelser. Vi blev nemlig ramt af et uvarslet og voldsomt uvejr; lyn, torden og 29 mm regn på 30 minutter, blev vi udsat for, så vi måtte evakuere vores telt for en stund. Husk, please husk, at det er ikke uden risiko, når man begiver sig ud i naturen. Vær’ klædt på fysisk, praktisk og mentalt til det utænkelige. Alt for mange bjerg-uvante bliver hentet ned fra fjelde og er kommet til skade, faret vild og har undervurderet vejret mm. Følg alle Fjeldreglerne.

(obs der er kun 1 spot, som er plant nok til et telt på toppen. Ellers er der også virkelig smukt for foden af Husfjellet ved den første post.

Ersfjord var et ganske tilfældigt sted vi endte, fordi vi var lidt trætte og ikke gad køre mere. Så vi slog telt op på stranden, hvor der netop er et området til camping. Det er toiletter og bålpladser. Men mest af alt er der de vildeste solnedgange om sommeren – fandt vi ud af. Lige pludselige strømmede det til med biler og mennesker. Vi forstod slet ikke hvorfor til at starte med. Men der gik ikke længe før hele himlen stod i flammer. Det er nok den vildeste solnedgang jeg nogensinde har set.

Vores overnatninger på Lofoten

Den historiske hytte ved Andøy er som at bo i en tidslomme af et dukkehus! Vi elskede alt ved denne lille perle, som vi slog os ned i, i forbindelse med at vi skulle på Hvalsafari. Fantastiske værter og alt hvad man har brug for i sådan et lille sted!

Trevarefabrikken – Er virkelig et lækkert Hotel, hvis man, som vi, elsker den rå, fabriksagtige berliner vibe. Fantastisk lokation i hyggelige Henningsvær. Der er en fantastisk bar, en god og hyggelig café og crazy gode pizzaer, fra deres udendørs pizzaovn! Og glem ikke en tur i deres sauna, som ligger helt fantastisk!

Reine Rorbu hytter bookede vi mens vi var deroppe og det var ikke en billig fornøjelse, eftersom det i følge booking.com var det eneste ledige hytte/hotelværelse i hele Reine området. Uanset var det en fantastisk fin hytte. Vi boede i den gamle Politimesterhytte, hvor udsigten var, som vist på billedet heroppe over. Hytten var med køkken, stue, soveværelse og bad. Altså ideel til besparelser ved hjemmelavet mad.

Sørvågen Rorbuhotell bookede vi efter en dag med en hel del hikes. Først tog vi turen til Kvalvika beach, for så at køre turen til Reinebringen og kravle op toppen.
Hotellet er vidst delt i to med god afstand til hinanden, så hvis I ønsker at bo med vores udsigt, skal man nok gøre sig det klart. Værelset var fint med køkken og bad. Ikke specielt charmerende indrettet (altså ikke traditionellt indrettet a la Reine Rorbuhotell, men mere moderne), men pænt og rent. Og virkelig smukt placeret.

Holmen Lofoten var en kæmpe fin oplevelse! Her er bæredygtighed, arkitektur og gastronomi i højsædet. Ej, men jeg må lave et blogpost hurtigst muligt, for jeg har så mange fine billeder derfra. Vi havde værelset ved denne dør og dermed udsigt til hav og land fra værelsets 2 vinduer. Glem ikke at bestille bord på restauranten om aftenen! Og husk appetitten til deres morgenmad. Alt er bare så ufatteligt lækkert!

Sejlmagerens Hytte ligger på en lille bitte ø, som man passerer når man kører til Sakrisøy og Reine. Toppøy hedder øen og der står 4 hytter – og det er dét. Hytten er stor og har en fantastisk veranda, med udsigt ud mod den sorte pyramide (den stikker opover taget, på billedet).

Norge – fastland retur mod Danmark

Hytten på Tåkeheimen – har titlen som Norges mest utilgængelige DNT hytte og byder på en fantastisk vandretur derop. Ruten er rangere sort, men i regn og vind med 17 m/s. er den dobbelt sort, vil vi vove at sige! Vi havde den vildeste tur op på Tåkeheimen, som fortjener et blogpost. Lige ved siden af hytten løber der den smukkeste gletcher, som vi dagen efter var på en guidet expedition på.

Hytten i Stokkvågen – Er et lille skur af en hytte, med solcelle og en lille bitte brændeovn. Meget spartansk men super hyggelig. Området er ikke crazy storslået, men er man på farten og lige har brug for en billig overnatning, så er den hytte altså helt perfekt. Vi elskede den! Og jeg vil tro at det er den mindste hytte vi nogensinde har boet i.

Tretopphytter – stedet vi kommer tilbage til år efter år, på vores årsdag. På denne tur boede vi i hytten Björk. Sidst boede vi i Furu. Fantastisk kreativt håndværk, tamme egern og skøn natur. Favoritten er for nu Furu, men alle deres hytter har noget helt specielt. De bør alle prøves 😀

Canvas Hotel – Overnatning i en svævende cocoon. Oplevelsen var sjovere end selve området. Der var lidt for meget “Camping stemning” til at det blev den oplevelse vi havde håbet på. Men vi sov godt og det var en rigtig skæg oplevelse.. Næste gang må vi prøve deres canvas hotel i Telemark i stedet. Det ser fuldstændig fantastisk ud og skulle også være det, i følge rygtet. I Telemark har de et lille ø-samfund med fineste Jurte.

Det efterhånden instagram-ikoniske lille gule hus på Sakrisøy ,ligger på en parkeringsplads…lidt komisk! For vinkler I ved! Til gengæld serveres der fantastisk fiskeburgers lige ved siden af, hos Anitas Seafood!

På tur rundt i Henningsvær (Lofoten)

Breidetinden på Senja er en fjeldtur vi kommer tilbage til!

Hamnøy i solskin – her lejede vi en lille båd med motor til at udforske området fra vandet og til at kigge efter spæghuggerne. Da vi endelig fik øje på dem, stod vi å¨ toppen af Reinebringen! Simpelthen så typisk hahaaa! Vi fik dog set kaskelothvaler i Andenes (Nordlige Lofoten).

Maja Hansen
    11. marts 2021 at 12:01

Elsker dette indlæg!! Venter stadig i spænding på sydnorge i 2018 indlæget 😉

Hvor lang en ferie havde i taget ifm. denne ferie i Lofoten?

Kh Maja

Copenhagen Wilderness
      11. marts 2021 at 14:34

Hej Maja – ja bedre sent end aldrig 😛
      God pointe, det havde jeg ikke lige fået skrevet. Men det er tilføjet nu! Vi var afsted i 3 uger 😀