HYTTER I SVERIGE ROADTRIPS & VILDMARKSREJSER

Reklame: Rejseguide til Glamping og naturoplevelser i Vestsverige

7. juli 2019

REKLAME FOR VISIT SWEDEN

I sidste uge var vi på en fantastisk forlænget weekend i Vestsverige, der med sin storslåede natur og idylliske små fiskebyer i Skærgården ud mod Skagerrak, er et must for alle naturelskere. Sidste år udforskede vi også Vestsverige med Visit Sweden; herunder øerne Tjörn og Orust. Der boede vi bl.a. på den vildeste ombyggede fiskekassefabrik i Skærgården. Det og mange andre oplevelser i Bohuslän kan I læse og se meget mere om her. Og i dette post deler jeg mine bedste tips til Göteborg og omegn, hvilket måske for nogle af jer kan være brugbart, idet man jo passerer Göteborg på turen op til de steder vi besøgte på denne tur.

OVERBLIK

3 OVERNATNINGER: En nat i Safari Telt i skoven hos Anfasteröd Gårdsvik, to nætter i 72 hour Cabin hos Dalsland Aktiviteter.

Campingtips til VestSverige: Camping i Bohuslän

Vi Spiste på: Strömma Farmlodge, Anfasteröd Gårdsvik, Brukets Godaste, Musselbaren

Øvrige Spise Tips: The Barn i Smögen, Kafé Magasinet i Göteborg

Aktiviter: Vandretur til Norge i Tresticklan National Park, Hybrid Kajaktur & ridetur i vildmarken (hos Dalsland Aktiviteter).

Fika på favoritten på vej til Ljungskile

Torsdag morgen hoppede vi på toget til Malmö, hvor vi skulle hente vores lejebil. Jer der tidligere har læst med på vores ture husker måske, at jeg har nævnt at det er billigere at leje bil i Sverige, da der er frie kilometer med ( + at man sparer lidt på brotaksten vs togbillet).

Fra Malmö satte vi kursen mod Strömma Farmlodge, som er en af mine favoritsteder og et absolut must at besøge til en kage, frokost og boliginspiration! Strömma Farmlodge ligger ikke synderligt langt fra Varberg, hvor man både kan se et virkeligt smukt fyrtårn, en borg og et vanvittigt VANVITTIGT smukt og gammelt Koldbadshus (I kan se det i dette blogpost). Jeg vil virkelig anbefale det!

Lev, spis & nyd…

Hos Strömma får man serveret en eminent god gulerodskage, med de skønneste farverige tørrede blomster! Det var næsten udelukkende den (og interiørbutikken) jeg kom tilbage for – og den skuffede ikke! Den smagte lige så godt som mit meget fastgroede minde!

Fika i den skønne frodige have.

Det er simpelthen så fint inde i caféen med vilde blomster på bordene og lyskæder en masse.

Gårdspladsen hvor man om sommeren kan være heldig og fange en aftenkoncert….

Butikken er indrettet i et gammelt hus og er vel nok noget af det mest charmerende, velduftende og hyggelige man kan komme i nærheden af….
Strömma Farmlodge huser også et B&B, som jeg gætter på er lige så fantastisk som alt det øvrige herude.

Siden vi sidst var forbi er der kommer en stor ny “Farmers Food Market”, der virkelig er en oplevelse i sig selv; smukt indrettet, lækre lokale madvarer, køkkenudstyr og den skønneste lille slikbar. Der er seriøst alt hvad maven og hjertet kan begære.

Thank you for supporting your local farmer”

Glamping i skoven

Omkring kl. 15:30 ankom vi til Ljungskile, hvor vi tidligere har opholdt os i forbindelse med vores overnatning i smukke Villa Sjötorp. I Ljungskile, helt ned til vandet, ligger nemlig feriestedet Anfasteröds Gårdsvik, hvor vi skulle tilbringe natten i en af deres to luksustelte. Og når jeg siger luksus, så mener jeg det selvfølgelig sammenlignet med de teltforhold vi ellers gør os i på vores vandreture! Teltene har nemlig en super komfortabel dobbeltseng, et køkken, bad, wc, en hems med ekstra sovepladser og strøm (perfekt til at have børn med). Det var virkelig en fin oplevelse og det eneste jeg fortryder er, at vi ikke gik forbi og så det andet telt, som ligger på en skrænt med kæmpe vandudsigt og at vi ikke havde en nat mere.

Vores hjem for natten…
Prøv lige og se hvor hyggeligt!

Selvom teltet ligger tæt på et lille areal med fastlæggere, følte vi os ret alene. Det eneste vi hørte var de få biler der snegler sig forbi på en landevej nedenfor skrænten og et par jetski på vandet

Lige foran teltet er der en trægynge, der med god “sving” giver en lidt bedre udsigt til vandet… man kan næsten på billedet se, at det var ebbe da vi var der.

Eftermiddagen tilbragte vi på den hyggelige veranda, inden vi kl. 18:00 pakkede vores badetøj og begav os på en 3 minutters gåtur ned til Anfasteröd Gårdsviks Restaurant ved vandet. Her stod den på en virkelig udsøgt a la carte middag med gode lokale råvarer, inden vi skulle i sauna og aftenbade.

Restauranten er hyggelig og ligger placeret med en skøn udsigt til vand, badebroer og klipper.

Til forret fik vi de mest udsøgte Torskeboller med citronmayo! Det er ikke en dele-ret! Man vil kun have den for sig selv – trust me! Hold op de var gode, lette og sprøde!

Til hovedret fik røget makrel med gedeost, ærtespirer og rødbeder og betjening af den rareste “morfar-tjener”. Han var simpelthen så sød og rar. En lille oplevelse i sig selv og et scoop til enhver restaurant <3

Restauranten set indefra. Vejret var dog så lækkert at vi måtte sidde udenfor…

Efter en virkelig lækker middag trissede vi omkring klokken 20:00 over mod en flydende sauna, som var booket til os i to timer. Der er både mulighed for “åben sauna” og for privat bookning. Her tilbragte vi så 2 timer med skiftevis at svede og blive kølet ned i det rolige vand i aftensolen. Tidspunktet var perfekt og simpelthen så smukt!

I kan læse mere om priser og hvordan man booker saunaen her.

Badedragtstørring i aftensolen… ikke en succes… men dejligt 🙂
Godnat Ljungskile…
Morgensol i teltet.
Der er både komfur og kaffemaskine i teltet, men jeg elsker når det lige går en tand mere slow… så vi tog vores Trangia i brug. Der er seriøst ikke noget bedre end at sidde i stilhed, før alle andre er stået op, og nyde naturen og lyden af kaffevandet der begynder at koge…

Frokost på MUSSELBAREN

Når man befinder sig i Ljungskile, som er sådan en rigtig hyggelig, afslappet og gammel badeferieby, vil jeg under alle omstændigheder anbefale at man spiser på Musselbaren i Lyckorna. Kort fortalt er Lyckorna et historisk resort område som blev grundlagt i 1877, som ligger i Ljungskile. I gamle dage kom de prominente fra storbyerne til for at holde ferie i det specielle klima og vand området har, som man mente havde helbredende egenskaber. Hvis man som jeg er vild med smukke gamle svenske huse i viktoriansk stil, så er Lyckorna stedet (se billede herunder). Tilbage til Musselbaren, fordi udover at ligge i det skønne område, så er selve den klokketårnbygning som Musselbaren ligger i også af historisk betydning, for det var nemlig der datidens prominente gæster “stemplede ind” når de ankom til byen.

Jeg lavede en del research hjemmefra og det var her jeg faldt over Musselbaren.
Altså Musselbaren et “the place to go“, hvis man er vild med fisk og ikke mindst muslinger! Oh my gawd, det var lækkert! En gourmetoplevelse uden lige i alt dens simpelhed. Vi fik selvfølgelig Blåmuslinger, som blev tilberedt foran os. Det var ren og ærlig mad – en smagsoplevelse der fik mig til at efterspørge et sugerør til saucen. Jeg sagde det for sjov, men jeg mente det helt uden skam. Pomfritterne og “dyppelsen” var uovertruffen og jeg skulle da selvfølgelig lige smage Musselbarens egen øl og deres snaps fra eget Destilleri. Musselbaren har måske det mindste Destilleri i Sverige og det har til huse i Klokketårnets nederste etage. Jeg fik en snaps med toner af honing og røget eg – simpelthen så lækkert, hvis man som undertegnede elsker ALT røget. Jeg købte faktisk også en “Oak Smoked Water” hos Strömma Farmlodge til at komme i mad og saucer. yum yum…

Et lille tip; hvis man ikke kommer forbi Ljungskile men Smögen, som er en by jeg virkelig vil anbefale alle at besøge (den med de fantastiske farvede bådehuse – skroll ned i dette post for at se dem), så ligger der også en Musselbar dér!

En hike til Norge gennem Tresticklan National Park

Trestiklan National Park er Sydskandinaviens største Urskov og derfor også hjem for en masse fauna, forskellige dyrearter og smukke søer fyldt med åkander. Vi besluttede os for en gåtur på en virkelig varm dag, hvor vores eneste regret var, at vi ikke tog badetøj med. Så husk det, hvis vejret er til det, der var et par bare gode spots på vores rute.

På vej til Tresticklan havde vi faktisk endnu ikke helt besluttet os for en rute. Dog havde vi begge set os lune på “Tresticklanleden“, som er en 8 km rute, der fører en op til det højeste punkt i Tresticklan; Orshöjden. Men dér, siddende i bilen, opdagede jeg på Instagram, at der findes en rute der hedder Halleleden der går tværs igennem parken og ind i Norge! Og det kunne vi altså ikke stå for; en vandretur til Norge og frokost på Norsk jord! Mine to favoritlande på en dag!

Vi parkerede bilen ved hovedindgangen Råbocken – der er flere indgange til Nationalparken. Fra Parkeringspladsen er der ca. 1 km til at National Parken starter. OBS Tresticklan er kun tilgængelig til fods – cykler, bil og heste er strengt forbudt.

På noget af vejen er der lavet gangbro, så man kan gå ruten hele året...

Halleleden er på 9 km tur/retur. Den går en del op og ned – ca. 110 etager (på hele ruten), men det lyder altså meget voldsommere end det er. Ruten er tydeligt markeret og kan ifølge Sveriges officielle National Parks hjemmeside, tages hele året. Vi gik ruten i rask tempo på ca. 1 time (en vej).

Kort og information omkring dyrelivet findes ved indgangen. Husk at lægge kortet tilbage, når du kommer retur, medmindre du helt vildt gerne vil have kortet med hjem.

Der er forresten ikke netdækning på de sidste 2 km af ruten mod Norge.

Se lige en natur...
Den ultimative lykke; med et ben i Norge og et i Sverige <3

Grænsen mellem Sverige og Norge er udgjort af en lille bæk. Lige når man kommer over broen kommer man til en spejderhytte / DNT hytte med navnet Buldasvika, som man kan overnatte i og/ eller booke hvis man vil være sikker på en plads.

Nøglen til hytten kan man hente på Turistkontoret i Dals-Ed.

Norske Hiking skilte og hytten Buldasvika

Frokostpause i det norske… man kan fortsætte ind i Naturreservatet, som på denne side af grænsen hedder Lundsneset.
Sikke et backdrop; skov og sø

Pizza i Bruket

I Fengerfors ligger der i en gammel fabrik/mølle et lille stenovns bageri der hedder “Brukets Godaste“. De har noget virkelig lækkert bagværk, som bestemt er et besøg værdig til at spise on location eller til at tage med til picnickurven. Vi var dog forbi af en anden årsag; fordi det var nemlig Pizza Fredag hos bageren – og det var VIRKELIG godt! Hver fredag om sommeren bliver der bagt max 160 pizzaer, som kan nydes i haven i tidsrummet kl. 16-20. I kan læse mere om konceptet og se de forskellige pizzaer her

Den lille bager…

I Bruket finder man også caféen “Not Quite“, som et netværk af samme navn bestående af kunstnere, håndværkere og andre formgivere står bag. Caféen er med i “White Guide” og må siges at have nogle virkelig beskedne priser, trods det. Hold øje med udstillinger mm. hvis I kommer i dagtimerne 🙂

Glashytten i Dalsland – 72 Hour Cabin

Jeg har i minimum 1 år drømt om at bo i en af de 72 hour cabins som findes i Dalsland, så jeg var mere end spændt, da vi efter en lille times kørsel fra Tresticklan ankom til Dalsland Aktiviteters parkeringsplads. For at sige det kort, så levede det fuldstændig op til mine meget “opbyggede” forvetninger og endnu mere, for forplejningen var en kæmpe positiv overraskelse og så var der det gode vejr! Vejret var fuldstændig med os! Selvom jeg faktisk tror at regnvejr og tordenvejr vil være en kæmpe fin oplevelse i glashytten – prøv lige at forestil jer at ligger der med fuldt udsyn til lyn og torden!

The 72 hour Cabin(s) er nogle hytter der for et par år siden blev skabt i forbindelse med et case study, der havde til formål at vise, hvordan naturen kan øge sundhed og sænke ens stressniveau på bare 72 timer. Hytterne ligger tre steder i Vestsverige: der ligger to hos Dalsland aktiviteter, fem på Henriksholmen og to på Baldersnäs. Og kan se en lille kort og fin dokumentar om projektet her.

OBS OBS OBS OBS: da hytterne drives af forskellige instanser på de forskellige lokationer, så kan samme standard, som hos Dalsland Aktiviteter ikke garanteres! Dette både ift. indretning af hytten, kvalitet af mad og udstyr til rådighed.

At opholde sig i naturen er for mig forbundet med en masse ro, glæde og eftertænksomhed, det er virkelig det sted hvor jeg er mig selv nærmest, helt uden at blive distraheret – og jeg er nem at distrahere! I glashytten er man bogstaveligtalt omgivet af naturen hele døgnet, da hytten jo er fuldstændig transparant; træerne, bakkerne, klipperne, himlen og søen Iväg omslutter en fra alle vinkler – fra morgen til aften! Hvis det ikke er afslappende, så ved jeg virkelig ikke hvad er! Men jeg kan fortæller jer, at vågne til den udsigt og åbne “porten” ud til søen og hoppe i seng igen til fuglekvidder og brisen fra søen, i sig selv er et morgenritual, jeg godt kunne blive forfalden til!

I finder booking link til alle hytterne her.

For at booke hytten hos Dalsland Aktiviteter som vi havde; efterspørg da hytten tættest på vandet. Et ophold på 3 overnatninger med fuld forplejning inkl. fiskegear og robåd koster 3995 SEK Pr. person (Altså cirka 2800 DKK pr. person med den nuværende valuta. Se mere her). Hytten kan også bookes for en nat via mail og der mener jeg at prisen er 2500 SEK ( dvs. ca. 800 kr pr. person inkl. morgenmad leveret til hytten. Jeg kan dog ikke finde prisen oplyst på hjemmesiden, men jeg så en reklame i receptionen deroppe ). OBS forbehold for prisændringer og kursændring 🙂

Vores lille glashus – der er hvad I kan se og intet andet.

I hytten er der en dejlig blød seng, stearinlys, tæpper og en lommelygte. Der er gardiner hvis man synes det er ubehageligt at sove “exposed”. Vi brugte dem dog overhovedet ikke. Det kan dog være en god ide at medbring en sovemaske, hvis man som jeg har svært ved at sove når det er lyst.

En lille sejltur over til den anden side…
Aftensol og en lille bølgegang.
De to hytter under de få minutters skyet vejr, vi havde på hele turen.

De to glashytter ligger forholdsvis tæt på hinanden, men helt uden udsyn til hinanden. Vi følte os i hvert fald helt alene, foruden den enkelte fiskebåd der tøffede forbi i ny og næ.

Det ser muligvis temmelig åndet ud, men det er altså sådan her man har det, når man sidder i et glashus på en klippe og vejret bare er fantastisk!
Forbindelsen til alle andre er denne lille bro, som i øvrigt har nedgang til en lille badebro, hvor vi spiste morgenmad i læ den ene morgen. Man kan lige akkurat skimte den Tipi vi boede i for to år siden. Det post kan I læse her.

Hver aften fik vi leveret en termoboks med morgenmad og kasse med mad til tilberedning på grillen! Det var simpelthen så pokkers lækkert og vi havde det mest perfekte grillvejr efterfulgt af en aftendukkert i søen.

Bag hytten finder man et lille campingtoilet samt, et rum hvor man kan låse sin bagage inde, et par fiskestænger samt en rygsæk med udstyr såsom Trangiasæt, kopper mm.

ET HAV AF AKTIVITETER I NATUREN

Hos Dalsland Aktiviteter kan man vælge et hav af udendørs aktiviter; Fra Zipline, ridning, sejlads, fiskeri, sauna, vildmarksbad, overlevelseskurser, rapelling, En ret vild high-rope bane, pæle hop, en ret vild højdegynge, kano, motorbåde og meget meget mere. Vi endte med en smuk ridetur og med at padle i hybrid kajakker på Stenebyälven.

Rideturen var simpelthen så fin – altså se bare denne smukke hede ved red på! Vi er bestemt ikke erfarne ryttere (intet der ligner) og ingen af os havde siddet på en hest, siden vi var i Island og tøltede derud af på deres små søde islandske heste. Personligt havde jeg helt glemt, hvor højt man sidder på sådan en hest og min hest “Apache” var bestemt ikke en lille én og det fik jeg at føle da han pludselig med et sæt satte i gallop, for at indhente Allan og instruktøren. Af røg jeg ned i den bløde hedegræs eller først hang jeg lige stigbøjlen – det må have set så komisk ud. Men op på hesten igen, som man siger, det kom jeg. Ingen kunne rigtig forklare hvorfor han pludselig havde sat sådan i gallop. Men for en der aldrig har reddet gallop, skal jeg hilse og sige, at det går pænt stærkt og at noget bumlet hahahaa 😛

Prøv lige at se hvor smukt!
Min rygsæk tog pænt meget af fra faldet og det gjorde solcremen også som lå inde i – splat siger jeg bare hahaaa!

Kajak i “junglen”.

At padle på Stenebyälven er som at padle i en lille tropisk skov fyldt med naturlige forhindringer. Det var virkelig en sjov oplevelse og lidt nervepirrende at skulle samarbejde omkring at komme gennem, forbi, under og over træstammer med mere – uden at falde i vandet med kameraudstyr! Men det gik strålende og vi fik padlet 6 af de 9 km, da vi havde en bagkant på ridning. En varm anbefaling herfra og super sjovt – helt uden at blive spist af myg.

Vandet var lavt nogle steder og nogle områder var der strømninger, som gjorde det til mere end “bare” en regulær padletur.

Det var alt for denne omgang Vestsverige, hvis I har spørgsmål eller har brug for tips, så tøv ikke med at spørge.

Louise
    7. juli 2019 at 21:08

Du er by far min favorit rejseblogger! Jeg har så meget respekt for at du er vedholder at rejse i naturen og altid i Skandinavien. Du er en stor inspiration og tak for det!

Hanne
    13. august 2019 at 16:43

Tak igen! Det er meget spændende at læse med herinde. Her kan jeg vist få mange timer til at gå med at samle inspiration 🙂

Sarah
    5. oktober 2019 at 9:28

Hejse;))
    Det ser virkelig dejligt ud!!
    Hvem ska man kontakte for at lave denne tur?? Tak
    Sarah

Copenhagen Wilderness
      6. oktober 2019 at 12:43

Hej Sarah

Det er ikke en pakkerejse, så man booker bare det hele individuelt. Der skal gerne være links til det hele i poster, men sig endelig til hvis jeg kan hjælpe med noget 😀