VORES TØRRELOFT

Reklame: Et eksklusivt indblik i alle nyhederne fra IKEA – Democratic Design Days 2018

4. juli 2018

Reklame for IKEA

Det er ikke mere end et par uger siden, at jeg drog til Älmhult i Sverige, for sammen med verdenspressen og nogle få udvalgte bolig entusiaster, at deltage i det årlige brag af en to-dages designfest, i anledningen af IKEA’s Democratic Design Days.

Som jeg skrev her, var/er jeg meget benovet over at være blandt den lille håndfuld danske repræsentater, der fik lov til at være blandt de første i verden, til at se og høre om de store nyheder for dette og de kommende år! Lille mig, blandt store pressefolk, kæmpe kameraer og ivrige journalister med spørgsmål så sprøde, at jeg trygt kunne pakke mine egne væk og sætte mig tilbage og glæde mig til at høre svaret, fra det ene dedikerede og velformulerede “IKEA menneske” efter det andet.

Hold op det var en fin oplevelse. Det var gennemført. Det var storslået og alligevel hyggeligt. Det var kreativt, inspirerende og altså enormt eksklusivt, at blive inviteret indenfor i IKEA’S navlehul, i byen hvor det hele opstod for 75 år siden. Og på et værdigrundlag der den dag i dag stadig bygger på, at design skal være tilgængeligt for ALLE – jah, det skal med andre ord være demokratisk!

Jeg har valgt at dele oplevelsen op i 2 dele, hvor dette post udelukkende kommer til at handle om oplevelsen og alle de spændende nyheder og nogle ret overraskende samarbejder. I det næste post zoomer  jegind på IKEA’s rimelige seje visioner omkring bæredygtighed og lidt om hvad vi kan forvente de næste par år. STORE FORANDRINGER kommer til at ske og det bliver ret spændende at følge med i!

PROTOTYPERNE – DE FREMTIDIGE DESIGNS

Torsdag morgen kørte jeg gennem velkendte områder i Skåne, i en bus fuld af journalister, der alle kørte selfies med goodiebag’ens stjerne: en bøllehat lavet ud af en IKEA pose (I did it too). Vi var alle blevet hentet på et hotel, hvor cirka halvdelen af forsamlingen havde stået foroverbøjet over en bestemt krog i morgenmadsbuffeten. Folk gestikulerede, som var de i et fysisk lokale og eksperimenterede med et eller andet intenst! Det viste sig, at de stod med den svenske specialitet; en tube Kalles Kaviar, der hovedsageligt består af Torskerogn og kartoffelpuré! Det var uundgåeligt at fnise højlydt over dem der rynkede på næsen og tydeligvis tænkte, at det var noget af det mest SINDSYGE at komme på et stykke morgenbrød. Det er altså sjovt som vores smagsløg er forskellige. Senere skulle vi også komme til at smage på mange af IKEA’s nye retter og særlig to, får mig til at overveje IKEA som fremtidig restaurant udflugtsmål – og jeg har aldrig været “kødbolle typen”, så jeg har aldrig forstået den fame de kødboller har fået (undskyld IKEA). MEN

På IKEA højborgen blev jeg forenet med den resterende lille danske gruppe og så blev det tid til morgenmad omgang to, hvorpå der var “Start Up” og showet rigtig gik i gang. I en skov af hænder, telefoner og kameraer indtog bl.a. IKEA’s Head of Design Marcus Engman scenen, sammen med næsten alle deres samarbejdsdesignere. Efterfølgende var det tid til at se alle Prototyperne, mingle, snacke i nogle af de fremtidige retter, inden turen gik over til IKEA museum og en masse spændende talks.

Showtime!

MARKERAD

Samarbejdet med den noget hyppede mode designer Virgil Abloh, blev løftet sidste år. Men i år kunne vi få et par prototyper at se og de var uden tvivl nogle af de helt store “linselus” for pressen. Kollektionen er en af de største og mest komplicerede, som Virgil selv mener at have designet. Kollektionen består bl.a. af et glasskab – jah faktisk et montre. Et bord, en stol, gulvtæpper, en daybed, puder og et spejl. Farverne er nogenlunde neutrale, med små humoristiske splashs af farver og hans genkendelige font. Og så har han selvfølgelig også lavet sit take på den berømte FRAKTA pose (ses i toppen af postet).

Kollektionen er forventet 2019

Daybeden er sammen med de simple og genkendelige stole blandt mine favoritter i Markerad kollektionen.

Virgil Abloh har efterhånden sat sit præg på mange kollektioner; fra store tøjbrands til Nike sko. Men møbler er i virkeligheden slet ikke så langt væk fra hans comfort zone, da han har en baggrund som arkitekt.

TÄNKVÄRD

Jeg er vild med at IKEA bliver ved med at udfordre dem selv på bæredygtighed. Deres nye kollektion Tänkvärd indeholder både designs med bomuld, rattan, søgræs, hør og jute – alle produceret med stor fokus på produktionen og deres “efterliv”.

Kollektionen kommer som limited i 2019

Bænken og kimonoen er blandt mine favoritter.

OSYNLIG

Denne kollektionen er jeg noget så spændt på, da den virkelig kan gå i mange retninger – i hvert fald formmæssigt, selvom om den handler om noget så usynligt som “dufte”! Jeg tror virkelig OSYNLIGT bliver en fin kollektion. Lige noget for mig! Ikke nok med at “hjemme dufte” er noget jeg virkelig elsker i absolut alle afskygninger. Så er samarbejdet også super interessant! Det er nemlig opstået med parfume guru’en Ben Gorham, som ejer det svenske parfumehus BYREDO.

Selve den taktile manifestation mangler fortsat, men duftene var klar da vi ankom! Desværre var duftene stort forsvundet da jeg ankom til bordet med de små abstrakte keramik vaser. Osteklokkerne var simpelthen blevet løftet for mange gange og duftene “sniffet væk”. Men jeg er sikker på at IKEA & Ben har fundet den helt rigtige form, til deres dufte, som sikrer en kontinuerlig diffusion der bringer minder frem og skaber stemning.

Kollektionen kommer i 2020.

Duftlys, duftspray, røgelse, olier… gad vide hvilken form duftene kommer til at tage.

ANNANSTANS

Jeg blev med det samme draget gennem det store rum over til denne lille prototype udstilling med navnet Annanstans. Det første jeg fik øje var den rå, moderne og bastante keramik. Men det skulle vise sig at kollektionen også rummer diverse tekstiler og flettede kurve – stort set alt er håndlavet, hvilket også gør hvert et produkt unikt. Kollektionen er udsprunget af et projekt med sigtet at skabe jobs til mennesker i udsatte områder verden over.

Kollektionen er limited og kommer i 2019.

Denne keramik kollektion er uden tvivl en af mine favoritter!

FÖREMÅL

Under statementet “Forget Scandinavian minimalism” har Keramikeren Per B. Sundberg skabt en kollektion der larmer og som må siges at skabe opmærksomhed omkring sig; hunde og fiskelysestager, kranievaser og andre finurlige figurer og tekstiltryk præger den store samling, som på mange måder er en anelse absurd. Men alligevel også forunderligt tiltrækkende.

“Life at home is about more than functions and solutions. We need art that stir up emotions” (Nike Karlsson- Creative leader)

IKEA RUG ART 2019

Hvad sker der når man beder 8 forskellige kunstnere om at designe deres take på et “Art Rug”? Well, det bliver til alt andet end tæpper der går ubemærket hen! Og det er nemlig hele hensigten med denne kollektion; at skubbe til gulvtæppets sædvanlige praktiske rolle i boligen og skabe et kunstnerisk resultat i mødet mellem traditionelt gammel tæppekunst og avant-garde-fashion! Alle tæpperne er håndlavede og kommer i en begrænset mængde. I kan se de øvrige tæpper her.

Kollektionen udkommer i starten af 2019.

SYMFONISK & FREKVENS

IKEA er gået all in på at udforske musik og lyd…

God lyd til almindelige menneskepenge – det er en vision som IKEA arbejder sammen med lydgiganten SONOS om. Helt konkret handler det om et WiFi system, der er kompatibelt med SONOS’s øvrige produkter, men som også fungerer alene: på en IKEA hylde, eller kan integreres/gemmes væk under et skab… fleksibilitet er en af nøgleordene i jagten på den “perfekte lyd”.

Der er ikke et konkret årstal på, hvornår de endelige produkter er klar.

Et andet samarbejde som IKEA også har kastet sig ud i er med det svenske Teenage Engeneering – hvis mission er at skabe ting, som de synes verden mangler! Det er blevet til højtalere og lyssættet FREKVENS, som vil skabe den perfekte fest. Små moduler af enten højtalere eller lamper, kan samles t???????????????????????

FREKVENS udkommer i Juli 2019.

I løbet af de to dage deltog jeg i flere “Talks” bl.a. omkring hvordan man sikrer bedre liv, indenfor vores planets begrænsninger. Der blev talt om bæredygtig bolig og livsstil og om hvordan IKEA vil sikre sig, at alt deres træ for fremtiden er FSC certificeret… food for thought siger jeg bare!

THE BIG CHANGES IN IKEA

  • Det næste IKEA katalog bliver ikke med billeder fra de tradtionelle stylede fotostudie miljøer. Jeg fik nemmelig et sneak peek på det, på dag 2. I det nye katalog har IKEA indrettet hele hjem, fra top til tå. Rigtige hjem! Jeg kan fortælle jer at oplevelsen er SÅ meget bedre!Glæd jer. Jeg har desværre ingen billeder, da vi fik strenge instrukser på at pakke kamera og telefoner væk.
  • De sætter sig på vandspare markedet, med en gadget der for få kroner, kan reducere vandspild med op til 90 %.
  • Inden 2030 vil de være plastik fri.
  • Inden udgangen af næste år er engangsservice, sugerør og plastikposer i IKEA fortid. Så det er et farvel til poserne med nemluk ;p ( Rettelse: UNDSKYLD jeg var total fejlinformeret, ISTAD poserne udgår ikke. De  er lavet bioplast, dvs. plast der indeholder mindst 85% fornybare materialer.)

FREMTIDIGE SAMARBEJDER

Torsdag eftermiddag blev alle de nye samarbejder annonceret i endnu et storstilet show, inden det var tid en vaskeægte sommerfest. Stemningen og luften var fuld af forventning. Kamerakraner fløj rundt i luften og sørgede for live streaming til verdens nysgerrige IKEA fans. Med vild lyd, storskærme en masse, blev det ene store samarbejde efter det andet annonceret – og de var overraskende! Jeg var overrasket – positivt!

IKEA x Lego

Under statementet “leg gør verdenen til et bedre sted” har IKEA kastet sig ud i et samarbejde med en anden nordisk gigant! Det er fortsat uvist hvad samarbejdet kommer til at afføde, men mon ikke det bliver møbler der opfordrer til leg, udfoldelse og kreativitet. Eller måske endda nogle nye legoklodser baseret på den opskrift der sidenhen skal udfase plastik i IKEA.

IKEA x little Sun

Projektet er startet af kunstneren Olafur Eliasson i 2012 med den erkendelse, at bæredygtig energi forandrer liv. Ikke mindst for de 1.1 billioner mennesker, der på verdensplan lever uden strøm. Projektet er udmøntet i små soldrevne lamper, med et enormt stærkt lys! Olafur Eliasson siger om det at anvende solkraft; at det er som at holde hånd med solen og at holde i hånd med solen er som at holde i håndmed fremtiden. Solenergi er på vej til at blive den billigste form for bæredygtig energi inden for de næste par år, hvilket også gør det til den mest økonomisk tilgængelige energiform for alle. Det bliver spændende at se, hvor globalt Little Sun kommer til at gå med IKEA’s opbakning!

IKEA x Adidas

Sammen med Adidas vil IKEA udforske forbindelsen med hjemmet og sport – med andre ord hvordan man skaber sunde vaner i hjemmet. Hvad kollektionen helt konkret kommer til at indeholde er fortsat uvist eller måske bare en forretnings hemmelighed. Men målet er at kigge på trænings udstyr til hjemmet, samt kigge på rammerne for søvn og spisevaner i hjemmet.

IKEA x Saint Heron

IKEA og Saint Heron annoncerer et samarbejde med at udforske arkitektoniske og indretnings genstande hvor multifunktionalitet er the key word! Denne annoncering var så ny, at da den blev læst op, var blækken ikke engang tør. I kan læse mere om den her og se mere om hvem der står bag… bl.a. Solange Knowles.

GOOD FOOD FOR A BETTER PLANET

PLANTEBASERET & ANSVARLIG MAD

The Veggie Hot Dog; en plantebaseret pølse med de lækreste ristede løg og syltet kål. Denne ret bliver at finde i IKEA fra augut 2019. Det var altså virkelig virkelig lækkert! Jeg tror næsten min obligatoriske franske “hotter”, står foran en udskiftning!

En 100 % plantebaseret jordbær softice – dette var også en Prototype. En de for min skyld ikke behøver gøre mere ud af. Senere fik vi også severet soja softice, hvor man fra små flasker, kunne miste/spraye den neutrale is med diverse smagsvarianter.

IKEA piller naturligvis ikke kød eller fisk af menukortet. Men har blot zoomet ind på, at have noget til alle. Hovedfokuset ligger på at sikre råvarer der kommer fra ansvarlige og bæredygtige produktioner. Her fik vi Laksesboller med et asiatisk take! Det smagte så forbandet godt!

Jeg var også forbi IKEA Museum, som alle kan besøge. Det var et lille trip down memory lane, med ting fra mine bedsteforældres sommerhus i Sverige, til mit eget barndomshjem… og ude foran var IKEA’s bedst sælgende sofa Klippan foreviget i beton. Jeg havde også en på mit ungdomsværelse 🙂 Den startede med at have rødt betræk, men endte med at blive sort.

Et lille kig indenfor… der er virkelig mange af deres gamle møbler, som jeg ville ønske de ville begynde at producere igen.

Jeg var også et smut forbi IKEA hotellet, som man passende kan tjekke ind på hvis man befinder sig i området og elsker ALTING IKEA 🙂

Fredag eftermiddag gik turen hjem til København – mæt på indtryk og virkelig god mad! Helt glad og taknemmelig i bolden sad jeg der i toget, lykkelig over at have deltaget i noget der hylder design, kvalitet, innovation og omsorg for vores lille planet så fint <3 TAK til IKEA

I kan læse mere om alle de nye IKEA samarbejder på IKEA TODAY.

    Leave a Reply