KØBENHAVN

Reklame: Verdens ældste historie og en oplevelse jeg glæder mig til

21. marts 2019

ANNONCE for Hotel Pro Forma

Ved årsskiftet lovede Allan og jeg hinanden, at vi ville blive bedre til at opleve vores by. Ligesom vi var det, den gang for 11 år siden, da vi mødtes og vi var i den fase, hvor man er optaget af at skabe oplevelser sammen i nærmiljøet. Med at erstatte tidligere kærlighedspor med nye – de heeeelt ægte 🙂
Vi synes egentlig at vi har været ret gode denne måned, selvom vi har måtte skyde vores besøg i Klunkehjemmet (der har Allan har aldrig været – det er en fejl der skal rettes op på). Men så har vi til gengæld været på Ny Carlsberg Glyptoteket for at se deres nye udstilling. Vi har været på Arken og se Patricia Piccinini’s sælsomme og smukke udstilling og så har vi besøgt steder, som vi har aldrig før har besøgt. I ved, de ting der står på den liste vi alle nok har – den dér; “Vi gør det en anden dag-listen“. Jeg deler vores liste i næste uge. Den er ikke kort!

Men nu skal det handle om en anden oplevelse…

Jeg har sådan glædet mig til, at kunne fortælle jer om et projekt, som jeg har været med til at opleve opstå fra sidelinjen – ved at være en lille flue på væggen. Det er performance teater, som jeg aldrig har set lige og som jeg glæder mig at opleve og dele med jer. For det bliver en totaloplevelse, langt væk fra alt hvad vi kender, i et abstrakt og i et samtidigt ganske jordnært univers. Langt væk fra teaterscenen som vi kender den. For…

Der er slet ingen rigtig scene…

Publikum får slet ingen stol…

Alt kommer til at foregå lige foran os…

…når det danske internationale laboratorium for forestillinger og udstillinger, Hotel Pro Forma, indtager en af Københavns mest storslåede bygninger, nemlig Ny Carlsberg Glyptotek, med deres iscenesættelse af verdens ældste nedskrevne historie: “GILGAMESH eposset“. Det bliver også første del af Hotel Pro Forma’s underverdenstriologi, hvilket er noget jeg er umådelig stolt over af kunne præsentere. For det er fra underverdenen, at vi henter vores verdensforståelse, udsyn og indsigter om os selv.

Som intet jeg før har oplevet

En ting man kan vide sig sikker på er, at man får en oplevelse udover det sædvanlige. Og det uanset om man kender historien om kong GILGAMESH. Selv husker jeg den en smule, fra min tid på den Franske Skole i Marokko. Men jeg må ærligt indrømme, at jeg brugte tiden på dagdrømme og krusedulle i de fleste historie/mytologi timer. Men man skal altså ikke frygte for en historietimelignende opsætning af denne urfortælling. For GILGAMESH bliver fortalt af Hotel Pro Forma med både ord, rap og sang af Manus Bell. Med musik fra Figura Ensemblet og performance, der vil forvandle Glyptotekets skulpturer, alt imens man følger skuespillerne og musikerne rundt i salene. Det bliver med andre ord en musikalsk teater vandring, mellem Glyptotekets statuer og de 66 tableauer, som er blevet skabt til stykket. Og så er der vidst også noget med en skov, men det vil jeg ikke fortæller jer mere om 🙂

Gilgamesh bliver spillet af Niels Anders Thorn, som jeg med det samme genkendte som lægen i “Nattevagten”. Det er sjovt hvordan et ansigt kan inprinte sig. Til Anders forsvar, så vil jeg lige nævne at hans karriere er noget mere omfattende og nuanceret end lige den film – omend den er fantastisk! Det er Manus der ligger her. Han spiller død. Det kræver både styrke af Anders og “hård hud” på Manus, at blive trukket ned af marmortrapper. Det er dedikation mine venner!

Og I skulle se de kostumer, der er i vente! Jeg var forbi til et sneak peek i Hotel Pro Forma’s lokaler for et par uger siden, hvor kostumeskrædderne var i fuld gang med de abstrakte og pompøse dragter.
Der kommer til at være et par kostumeskift og hav lige in mente, at der altså ikke er noget “bag om kulissen” – alt kommer til at foregå lige foran os. Det bliver spændende at se, hvordan de løser det!

En af kostumeskrædderne, med en af de smukke dragter // På Glyptoteket bliver der for tiden sat lyd og effekter op. Hotel Pro Forma integrerer og udfordrer konstant teknologien, i det omfang det giver mening.

Prøverne er i gang og hvis der nogensinde er nogen der har overvejet, hvordan en sav lyder med højt til loftet, så får man oplevelsen under Gilgamesh! Gåsehud, siger jeg jer!

Inden jeg vil runde af, med et par ord om GILGAMESH og om hvorfor jeg synes at historien fortsat er højaktuel. Så vil jer lige vise jer hvorfor jeg synes at Hotel Pro Forma er så pokkers interessant.

En tilskuer

Jeg kendte ikke til Hotel Pro Forma, da jeg blev kontaktet. Så inden jeg tog projektet op, dykkede jeg ned i Hotel Pro Forma’s kunstleder; Kirsten Dehlholms performance arkiv, for at blive klogere på, om det mon var noget for mig.

Var det her noget jeg selv ville kunne finde på at tage ind og se?

For at være helt ærlig så tror jeg, at jeg nåede at se ét billede, før jeg var overbevist. Jeg forstår så udemærket Kirstens antal af Reumert priser! Og jeg føler mig ærligt talt en lille bitte smule snydt. Snydt over først at have fået øjnene op for dem nu.

Fra store verdens scener til site-specifikke forestillinger, til Mads Nørregaards butikvindue på Strøget, blev jeg overvældet og næsten paralyseret af Kirstens stærke visuel.
Jeg forstår så udemærket, hvorfor jeg har kunnet læse, at Kirsten Dehlholm er kendt for at efterlade publikum med spørgsmålet: “hvad er det jeg ser”? Alle grænser overskrides i Kirstens univers og hendes arbejde udforsker verdenen og undersøger virkeligheden, på en sådan måde, at jeg både er fascineret og en lille smule skræmt! På den gode måde vel og mærke! Er det en drøm eller er det mareridt? Betyder det noget? For jeg mærker så meget, når jeg ser billeder og optagelser fra hendes opsætninger. Det er virkelig svært at forklare. Men måske I forstår hvad jeg mener, når I ser nogle af billederne fra Hotel Pro Forma’s opsætninger herunder?

Og altså det må være en drøm at have været fotograf på de forestillinger.

VESPERTINE
GILGAMESH er første del af Hotel Pro Formas store underverdenstrilogi. Anden del AMDUAT har premiere i 2020 og i 2021 genopfører Hotel Pro Forma det ikoniske ORFEO (billede) på Det Kongelige Teaters Gamle Scene.
VESPERTINE
Rachmaninov Troika
Rachmaninov Troika – sådan et stærkt billede!
NEOARCTIC
MADAMA BUTTERFLY
MADAMA BUTTERFLY
COSMOS+.

Gilgamesh er historien om os alle

GILGAMESH handler kort fortalt om Kong Gilgamesh, om hans tyranni og magt. Hans eventyr og vovemod. Hans kaotiske kærlighed, venskab og dyb sorg, samt jagten efter udødelighed og det evige liv.

Det er ikke bare verdens ældste nedskrevne historie. Det er også en fortsat højaktuel fortælling om menneskelighed; om successer, fiaskoer og om at fejle. GILGAMESH minder os om, at vi må acceptere at vi bare er mennesker. At vi har begrænsninger, der endeligt er begrænset af det uundgåelige: døden. Vi har friheden til at ødelægge verden omkring os, men vi har også friheden til at redde den, i den tid vi lever.

Dette samarbejde er en hel del anderledes, sammenlignet med hvad jeg ellers har lavet. Der har fra min side været involveret en hel del æresfrygt og ikke ubetydelige mængder ydmyghed. For jeg er jo hverken en anerkendt anmelder, en anmelder eller en vaskeægte connaisseur indenfor feltet. Jeg er bare “mig” – en, der uden tvivl selv ville have købt billet – havde jeg haft kendskabet. En person der elsker at blive fortryllet og opslugt af forunderlige verdener og af fortolkninger af vores egen. Og slutteligt en der elsker at dele oplevelser med andre, når jeg synes de har værdi og den helt rette mørke eller magi.

Her slutteligt vil jeg lige runde af med et citat af Kirsten, som jeg synes er meget sigende omkring hendes underverdenstriologi. Og så håber jeg, at I måske er blevet inspireret til en aften i Performance teaterets verden. I kan se med den 28. marts, hvor jeg på Instagram tager jer med til prøverne på Glyptoteket. Og så håber jeg, at vi måske har en date igen i 2020 og 2021 🙂

“Der er en underverden og et ærkemenneske i os alle. Vi er slet ikke så forskellige. Vi ser forskellige ud, men vi består alle af grundelementer som behov, drift, længsel og ønsker. Disse er doseret forskelligt og bliver opfyldt forskelligt hos os. Underverdenen er der hvor vi møder Lars von Trier.”  

– Kirsten Dehlholm

Praktisk Information

Spilleperiode: 4-28 april

Billetter: bookes her

Priser:

Voksne: 115 DKK 
Gruppebillet (10 el. flere): 100 DKK
Under 27: 85 DKK 
Under 18: Gratis


    Leave a Reply