ROADTRIPS & VILDMARKSREJSER

Norge Roadtrip Hytten på klippen ved Kragerø

29. april 2019
Vores Mikrohytte.

En onsdag morgen her i april, besluttede vi os for at forlænge vores ødegårdsferie med mine svigerforældre i Sverige og køre 8 dage til Norge – bare Allan og mig. Dagen inden vi tog afsted nøjedes vi med at booke tre ting: to overnatninger og én aktivitet. Alt andet ville vi tage som det kom: fra ruten, til beslutningen om telt eller hytte og om vi skulle hike eller slappe helt af. Det var virkelig en kæmpe befrielse, som jeg sætter lidt flere ord, budget og rute på her: Road Trip i Norge: et overblik over ruten, budgettet og hytterne.

Afgang mod Norge

Torsdag omkring kl. 9:30 satte vi afsted fra det nordlige Skåne, hvor vi havde tilbragt en lille uge med mine dejlige svigerforældre. Men inden vi satte kursen mod Norge, måtte vi et smut forbi Göteborg for at handle i Naturkompaniet,som vi kender som Friluftsland herhjemme. Vi glemte nemlig halvdelen af vores Trangia sæt på en campingsplads, sidst vi var i Norge, så vi manglede et nyt. Og så manglede vi desuden liggeunderlag, hvilket er must ved især en frossen jordbund.
Altså hvis man er en gear og gadget nørd, når det kommer til friluftsliv, så er Naturkompaniet stedet! Og så er jeg vild med det store udvalg af Primus produkter de har i Sverige – jeg kunne købe mig fattig i deres udstyr! Det holder forevigt, med mindre man glemmer det – ofcourse! Vores elskede termokande er bl.a. fra Primus og vores rustfri stål tallerkener. Jeg laver et post med camping essentials snarest, for det har I også efterspurgt længe. Lige så meget friluftgadget nørder vi er, lige så lidt har vi faktisk. Vi har nemlig ikke behøvet det vildeste udstyr på de ture vi indtil videre har været på.

Tilbage til kursen mod Norge…

Vi nåede den norske grænse om eftermiddagen, hvorpå vi satte kursen mod færgen Moss-Horten. Det var klart den dyreste færgeoverfart vi havde – den kostede 205 NOK. Og her bliver jeg altså igen lidt mere vild med Norge. Udover at være det land i verden med flest el- og hybridbiler, så belønner staten det også. Således koster det kun 77 NOK for en el-bil at benytte selvsamme færge (Bastø Fosen).

Eftersom dag 1 var en rigtig køre dag, havde vi fra Ødegården i Skåne besluttet at booke en hytte til den første nat. Eller beslutningen kom først rigtig efter, at jeg på Instagram havde fundet et MERE end PERFEKT sted! Der var virkelig ikke så meget at rafle om – den hytte skulle vi opleve!

Ankomst til Mikrohytterne

Vi ankom cirka kl. 18:30 til Mikrohyttene, efter at have have tilbagelagt 585 km.
Da vi drejede ind på den lille sidevej til Mikrohytterne, ændrede naturen sig markant. Skov, sø og lutter vildnis! Allerede der vidste jeg, at det ville blive en fantastisk oplevelse!
Lige ved indgangen til Mikrohyttene, blev vi mødt af et hjemmelavet skilt med ordene: “Sid ikke inde, når alt håb er ude“. Spol tilbage til mig, der allerede der fik en lille klump i halsen.

Mikrohyttenes ejer Per Inge tog i mod os, sammen med hans Border Collie Harley. Aldrig har jeg modtaget så meget hundelove på Instagram! Der kan Elmer ikke følge med, selvom han også er en kær lille lort. Altså hvis man ikke er til hytter, så tag til Mikrohyttene alligevel! Bare for at møde Harley! Til jer der ikke fulgte med på IG eller som ikke har læst postet om ruten og budgettet, så kan jeg allerede nu afsløre, at vi på turen hjem til Danmark, ender med at booke endnu et ophold hos Mikrohyttene, dog bare i en anden hytte. Hytten viser jeg jer i et andet post. Men I får alligevel et lille sneak peek herunder.

Det var denne hytte der hænger udover klippen, vendte vi tilbage til…
Wc’et til den hytte vi boede i den sidste nat i Norge… adorable!!!

Inden vi kom ned i hytten (indsæt en meget utålmodig mig), skulle vi lige afregne. Vi havde nemlig bestilt brænde til bål/grill, samt Per Inge’s hjemmelavede pølser til grillen. Tingene kan man allerede tilvælge når man booker, men det havde vi ikke havde gjort, da vi gerne ville spare lidt penge. Men vi ændrede mening på vejen og besluttede os for at bruge lidt ekstra penge på noget EKSTRA godt. Man finder på mange gode undskyldninger på en lang biltur :). Per Inge er slagter/pølsemager – jeg ved faktisk ikke, hvad han ikke er! Fordi han har også designet alle Mikrohytterne, og så har han skisme også selv bygget og indrettet dem. Ligesom han også har bygget sin egen lille ranch på grunden. Jeg tror den mand kan alt!

Verdens gladeste Harley.

Vi fik en rundvisning og blev introduceret til det hyggelige fælleskøkken. Og så var det bare spændende at høre om alle de planer Per Inge har for sit lille paradis; et vildmarksbad (ELSKER), en sauna ved søen, flere unikke hytter og meget mere. Det er det her jeg elsker ved at overnatte små steder! Man MØDER mennesker! Inspirerende og kreative mennesker. Det er ikke bare en seng – det er en kæmpe oplevelse og et bekendtskab, man får med sig hjem.

Fælleskøkkenet er en hytte i sig selv. Den har et langt bordbænkesæt og alt det køkkenudstyr man har brug for. Den ene facade kan åbnes op ud til en bådplads. Altså overvej lige en sommeraften der!

De tre hytter der for nu udgør Mikrohytterne er bygget rundt om naturen og tilpasset det miljø de indgår i – og så er de bl.a. bygget med genbrugsmaterialer. Hytterne er en del mere luksuriøse end de hytter vi plejer at bo i. Der er nemlig både strøm, Nespressomaskine, køleskab mm.
Vand henter man i dunke oppe ved ranchen, ca. 100 meter fra den hytten vi boede i.

Hytten fra min drømme…

Den hytte vi havde booket hedder Kronen. Den ligger yderligt på en klippe, med en fuldstændig uforstyrret udsigt til sø, skoven og bjerge i det fjerne. Jeg har nævnt det før; det billede, der bedst beskriver mig, når jeg indtager en ny hytte; er som scenerne fra Top Model, når modellerne stormede deres nye crib eller hotelværelse! Me all; hvinende, klappede og “waw’ende”! Alle vilde dyr i Kragerø var long gone!

Vores lille hytte til venstre. Hytten til højre huser et brændeskur og et virkelig fint das.

Hytten er super godt indrettet med to sofaer, et lille tekøkken, køleskab, brændeovn og en hems med plads til to. Udenfor står et bordbænkesæt og grill, hvorfra man har den SMUKKESTE udsigt over søen og skov. Udsigten kan ikke gengives på hverken billeder eller på mine stories – udsigten kan dog fornemmes her (klik en enkelt gang på pilen til højre, for at se min video).

Da jeg havde hvinet-af, startede vi grillen, drak lidt vin og nød den vanvittige solnedgang inden det blev for koldt og vi trissede ind i hytten til den varme brændeovn. Allan fik grillet de virkelig lækre pølser og så brugte vi ellers aftenen på at quizze foran brændeovnen – comme d’habitude (Quizkampen er en gratis app, som vi ELSKER).

Norgeturen kunne være slut dagen efter og jeg havde stadig følt, at jeg havde oplevet noget helt fantastisk fint med det her ophold!

Da mørket faldt på tændte vi for lyskæden – IDYL!!!!!
Jeg vil helt klart anbefale to overnatninger her og så måske kombinere det med en tur til Kragerø by og fiskehavn – som ser virkelig ud.
Godnat sol…
De få kvadratmeter i hytten er virkelig godt udnyttet.
Den lille hems…
Billedet er taget efter vi havde taget sengetøjet af og gjort hytten ren (hvis der nogen der undrer sig over de nøgne dyner)

DAG 2 – Den smukkeste morgen…

Den næste morgen vågnede vi med solen Klokken 05:15. Vinduerne går næsten helt ned til gulvet ved sengen og vi havde med vilje ikke rullet gardinerne ned. Det var en helt perfekt måde at starte dagen på. Det var simpelthen så smukt!

Udsigten fra hemsen.
Dagens første morgenkaffe blev nydt i denne sofakrog.
Det var en smule køligt og der havde været nattefrost. Men med langt uldundertøj på og en varm trøje, så kunne vi sagtens sidde ude med morgenkaffe nummer to.
Se lige… havde vi haft mere tid, havde vi lejet en af Mikrohytternes kanoer og sejlet ud for at udforske området med en picnic kurv.

Dag 2

En lille morgentur ned til søen…

Da vi havde spist en let morgenmad, gik vi en lille tur ned til søen. Senere kom Per Inge og tilbød en lille ekstra tur ned til bådhuset og det “forladte hus” – hvilket vi virkelig var glade for! Det hus er så creepy – på den fede måde! Det ligner at ejerne er forsvundet som dug fra solen, engang i starten af 90’erne, hvilket årstallet på aviserne afslører. Det er en ret fin lokation, hvis man har hang til forladte steder! Se forresten dette fine forladte sted i Sydsverige, som jeg besøger hver gang jeg er i området.

Det gamle bådhus.
Det forladte hus…

Efter den lille tur (begge steder ligger lige til venstre, når man kommer ned af den stejle sti til søen), legede vi lidt med Harley og fik gjort rent i hytten. Rengøring var noget vi valgte at spare penge på, ved selv at gøre det. Derefter blev vi budt på “farvel kaffe og insidertips til Norge” på Per Inges veranda. Han ventede først gæster senere og havde nu en rengøring mindre at tage sig til. Igen kan jeg kun sige: det er DERFOR man skal rejse ud til de små! Alting er bare så meget mere ægte og personligt.
Så dér sad vi i formiddagssolen og nød livet lidt mere. Den mand kan fortælle historier, siger jeg jer 😀 Og så serverede han nogle helt fantastiske cookies med tranebær (som jeg desværre har glemt navnet på – de var i en blå/hvid pakke).Lige pludselig satte Harley af henover pladsen – en stor ræv jagtede nemlig en hvid hare, lige foran os! Harley fik skræmt ræven væk og haren fik en ny chance i livet, selvom Harley også jagtede den et stykke. Wildlife one-o-one hahahaaa…

Det var svært at komme afsted og vi kom da også for sent afsted. For som den eneste gang på turen, havde vi nemlig en deadline, der hvis ikke overholdt kunne betyde, at vi mistede vores hytte for natten. Klokken cirka 11:00 fik vi løsrevet os og hoppet vi ind i bilen, med kursen mod Vinddalen og Skåpet. Her ventede en fantastisk smuk hike og endnu en hytte der skulle slå benene helt helt væk under os!

I kan læse næste del af road trip’en her: En hike til SKÅPET og overnatning i en hytte bygget på tillid og Panorama vinduer

Hytten i Skåpet.

Godt at vide og Pakkeliste til Mikrohyttene (April)

Pris: Kr. 1190 / helligdage 1790, – / nat. Sæsonpris juni-august NOK 1790, – / nat. (Obs forbehold for ændring i pris).

Hytterne har alt hvad man skal bruge eller også finder man det i køkkenet.
Der var super fin netdækning på vores Telia Abonnementer.
Hytterne er ideelle for folk, som måske ikke er helt trygge ved helt øde steder, da Per Inge befinder sig på grunden tæt på hytterne det meste af tiden.

• Pandelampe til wc besøg om natten.
  • Mad, krydderier, olier mm. Der er potte og pander og et gaskomfur, hvis man ikke vil lave bålmad.
  • Uld undertøj, så kan man nyde aftenen lidt længere udenfor
  • Sengetøj med mindre man vil leje det (50 NOK).
  • Insektspray. Der var ingen myg, men better safe than sorry.
  • Kaffe – der er et par kaffekapsler til hver hytte. Men tage gerne egne med eller ekstra kaffe, hvis man som os er ekstremt kaffeglade.
  • Fiskestænger. Man kan købe et dags fiskekort til 50 NOK.